Sociala Medier med MyNewsdesk – SJ räddar kundrelationer

april 29, 2010

Twitter, företagsblogg eller Facebook community? Branschkansliet och MyNewsdesks seminarieserie om sociala medier gav både överblick på kommunkationskanalerna och praktiska råd för företag som ligger i startgroparna. Vem vill ha en kram av SJ?

Igår var jag på ett halvdagsseminarium om sociala medier, arrangerat av Branschkansliet och MyNewsdesk.
Talarlistan var intressant, med representanter från Aftonbladet, Allers förlag, Facebook, teknikbloggen Lilla Gumman, Nobelstiftelsen, SIBA och SJ.


MyNewsdesks CEO Peter Ingman höll en kort och effektiv inledning med många praktiska tips direkt från teknikfronten, och Karin Adelsköld från teknikbloggen Lillagumman gav enkla råd om hur man bäst kontaktar bloggare.


Intressantast var egentligen Jacob Palicki som drivit SJs Twittersatsning. Jacob beskrev en framgångsrik modell för att driva ett projekt som engagerar stora delar av organisationen, och många olika intressen. Viktigt var tex att söka sig fram till ett fungerande språk och tonläge för att representera ett stort företag. Man provade och övade internt före lansering för att hitta tonen i ett väldigt personligt medium, när det ofta gäller att stilla upprörda känslor.
Jacob berättade något i stil med: ”Om någon sitter på ett försenat tåg så kan vi inte göra så mycket åt det, men vi kan ge människor bekräftelse.” och tillade ”men vill man ha en kram av SJ?”.


Vem vill ha en kram av SJ på Twitter?
Högt tempo, inte så mycket plats för samtal, och kanske lite för mycket av en ”orienteringskurs” för min del, även om jag tror just det passade många av de närvarande. Sammantaget gav det en väldigt bra ögonblicksbild av hur olika svenska företag ser på och arbetar med sociala medier idag.

Comments are closed.