Porsches design kommunicerar det köparna vill veta

juni 10, 2010

Bilbranschen är ledande på design management. Design används för att stärka kundernas upplevelse och relation till varumärket.

Här kommer en liten reflektion utifrån något som blänkte till i solen.

Det här är inte nytt, men ett bra exempel på hur långt bilbranschen kommit vad gäller kommunikativ design. Fotot här nedanför har jag inkluderat i min presentation ”A Design Strategy Crash Course”, med texten: ”Porsche is serious about speed and performance”.

porsche-klarröda-bromsar

För vad tolkar vi ut för budskap ur de sportigt röda bromsoken?

- Att bromsarna är viktiga, och troligen avancerade och dyra eftersom man väljer att dra uppmärksamheten till dem.

- Vi anar att de dyra, avancerade bromsarna behövs eftersom bilen är ruggigt stark och snabb.

- Bromsoken är en detalj, och Porsche är noggrann med detaljerna.

Med stor kraft följer ansvar. Porsche låter dig köra riktigt snabbt med full kontroll.

One Response to “Porsches design kommunicerar det köparna vill veta”

  1. Olle Torgny skriver:

    Bra analys.
    ”Your comment was a bit too short. Please go back and try again.”
    Okej. Riktigt bra analys.