Partnerskap med plannerfederationen PlannerFed

januari 11, 2011

Nu är det klart att Martin Sjöman på Review Design blir en av de första medlemmarna i nya planneragenturen/nätverket PlannerFed.

Planning är väl etablerat i USA och England. Plannern är traditionellt sett ”kundens röst” på byrån. En planner tar fram den djupare förståelsen för kunden, och utför det kreativa strategiarbetet som ger riktning till reklambyråns kreativa team. PlannerFed kommer att sälja de ingående specialistkonsulternas plannertjänster både till byråer och direkt till företag.

Teamet på PlannerFed

Produktdesign ställer samma krav på kundresearch och strategisk planering för att ge rätt slutresultat. Flera studier visar att rätt kund- och marknadsförståelse i designbriefen är en avgörande framgångsfaktor i design av produkter och tjänster. Martin Sjöman kommer därför att ansvara för området Design Planning på PlannerFed.

I projekt kommer bla. Mats Rönne att finnas i teamet. Mats har tidigare drivit samordningen av marknadsföring och produktdesign på Electrolux i rollen som varumärkeschef.

PlannerFed ska hjälpa företag ta fram relevanta konsumentinsikter, och koppla design av produkter och tjänster till affärsmålen. Rent praktiskt kan arbetet också handla om att tolka ut varumärkesstrategi till inspirerande briefer och guidelines, och till strategi för designarbetet.

PlannerFed kommer också att erbjuda en extern översyn på företagets produktportfölj från både ett design- och ett marknadsperspektiv. Målet är att identifiera problemområden, och möjligheter att skapa en starkare upplevelse för kunden.

 

Comments are closed.