Electrolux lyfter varumärkesarbetet över silokanterna

februari 7, 2011

I reklambranschens tidning Resumé gjorde man för någon vecka sedan ett stort nummer av att Electrolux nya marknadschef MaryKay Kopf skulle kunna byta ut byrån Lowe Brindfors. Visst skulle hon kunna det - ifall Brindfors inte förstår sig på produktdesign.

Resumé missade det verkligt intressanta med Kopf nya roll: Hon har titeln marknadschef – och ansvarar för koncernens varumärken, marknadsföring och design.

Många stora företag talar om Brand Management idag. Electrolux är ett globalt konsumentföretag med en stark designtradition och en stor designavdelning, och här tar man ett viktigt steg. Att samordna design och marknadsföring kring en gemensam bild av varumärket borde vara en självklarhet, men då behöver organisationen anpassas för att kunna hantera frågan. På de flesta marknadsavdelningar och reklambyråer begränsar man varumärkesarbetet till det område man behärskar, som i bilden här nedanför.



Vi som arbetar med Design Planning och designstrategi möter ofta problemet att ingen i organisationen ”äger frågan” vi arbetar med. Marknadschefen har begränsat inflytande över företagets produktutveckling, utvecklingschefen skjuter ifrån sig varumärkesfrågorna, och kommunikationen mellan deras silos är ibland närmast obefintlig.

Kopf ska rapportera direkt till VD och ingå i koncernledningen. Electrolux key message ”Thinking of you” markerar företagets position, och är tydligt länkad till designarbetets starka fokus på kundförståelse. Det hänger samman, och det funkar.

Det blir spännande att se vad MaryKay Kopf gör av rollen. Hon är tydlig med kopplingen mellan konsumentinsikt, design och innovation, och vikten av att hennes roll sträcker sig över dessa områden.

Om marknadsföring är löftet, så är design leveransen. Varumärkets positionering, och de associationer och känslomässiga värden man vill ladda det med, måste matchas av kundens upplevelse – i mötet med företagets produkter och tjänster.

- Vem skulle betala för Audi R8s prestanda om den satt under huven på en VW Passat? Bilbranschen kan det här, och konsumentföretag på mogna marknader är generellt sett de som kommit längst i hur man arbetar med designfrågor.

Vilka B2B-företag känner du till som gör något liknande?

 

One Response to “Electrolux lyfter varumärkesarbetet över silokanterna”

  1. [...] Har reklambyrån en roll?Martin Sjöman och Mats Rönne föreläser på Marknadsföreningen (MIS)Electrolux lyfter varumärkesarbetet över silokanternaAtt formge det "odesignade"Se föreläsningen från Svensk Form 26/8 [...]