Marknadsföring och produktutveckling integreras. Har reklambyrån en roll?

maj 8, 2012

För ett drygt år sedan skrev jag ett inlägg om hur Resumé missade poängen i en intervju med Electrolux marrknadschef Mary Kay Kopf. Igår kommenterade Electrolux valet av DDB i samma tidning.
 
I artikeln berättar Erik Zsiga, presschef på Electrolux-koncernen om hur man vill arbeta mer integrerat mellan R&D, design och marknadsföring. Så gör Apple, liksom flera av de mest progressiva företagen i världen idag. Kan det öppna nya möjligheter för DDB?
 
Ett företag vill arbeta integrerat. Kan en reklambyrå ta chansen och utveckla sin roll? Är det möjligt att komma in tidigare i utvecklingsprocesserna och fördjupa relationen med sin kund?
 
Blir DDB en del av det integrerade arbetet i ”innovationstriangeln” så kommer man närmare affären och får en mycket bredare kontaktyta hos kunden.
Byrån menar att man fick uppdraget genom sin starka konsumentinsikt. Kan man då etablera kontakter med R&D och design som ger tidigare utbyte av input, så kan man inte bara planera lanseringar med framförhållning, utan även påverka erbjudandets utformning.
 
Vilken roll kan och bör DDB och andra byråer spela, när kunden vill jobba integrerat med design och konsumentförståelse? Kommentera gärna!

Comments are closed.